Sjundeå kyrkoarkiv

Arkivbildare i Sjundeå kyrkoarkiv är Sjundeå svenska församling, Siuntion suomalainen seurakunta, Sjundeå kyrkliga samfällighet och Sjundeå församling (Sjundeå församling delades i två skilda församlingar år 2000).

Innehåll

Sjundeå kyrkoarkiv innehåller dokument från allmän förvaltning, ekonomiförvaltning och fastighetsförvaltning som skall förvaras länge eller permanent. Dessutom finns det ett litet bibliotek som innehåller gammal religiös litteratur och kungörelser i arkivet.

Alla över 50 år gamla dokument om befolkningsdata förvaras i Riksarkivet i Tavastehus såväl som över 100 år gamla dokument om förvaltning. En del av den gamla religiösa litteraturen har donerats till Nationalbiblioteket och Svenska Litteratursällskapet i Finland.

Forskning

Sjundeå kyrkoarkiv är inte öppet för allmänheten eller privatpersoner. Universitetsforskare kan gärna vara i kontakt med samfälligheten om forskning. Vi behandlar alla förfrågningar individuellt.

Digitala arkiv

En stor del av Sjundeås gamla kyrkoböcker har digitaliserats. Man kan forska i dessa böcker via Riksarkivets webbtjänst, Finlands Genealogiska samfunds webbtjänst och Finlands släkthistoriska förening.

Carl XII:s monogram i Bibelns pärm från 1700-talet.
Carl XII:s monogram.