När döden kommer nära

Hela livet framstår i en annan dager när döden kommer nära. Enligt vår kristna tro är döden ändå inte slutet på allting. Som kristna välsignar vi den avlidna till gravens vila med hoppet om uppståndelse och ett nytt liv.

Vid dödsfall tar de anhöriga kontakt med en begravningsbyrå. På byrån väljer man ifall den avlidne ska begravas i kista eller i en urna. Begravningsbyrån sköter om att skjutsa den avlidne. Byrån hjälper även till med alla de bokningar som behövs för begravningen, och förmedlar begravningslovet åt församlingen.

Du kan kontakta församlingskansliet för att boka tid för en jordfästning.

• Jordfästningar ordnas lördagar kl. 10 eller kl. 14 i Sjundeå S:t Petri kyrka. Kistbegravningar ordnas samma tider.
  • Urnebisättningar ordnas på vardagar mellan kl. 9-16. Kontakta kyrkvaktmästaren Marina Grotell för att komma överens om en tid för urnebisättning.
  • På söndagar och helgdagar ordnas inga jordfästningar.

Tarja Ikävalko kör med likvagn på Sjundeå gravgård.